2 Aug 2010

Γεώργιος Κοντολέων 1896-1952






Κατηφορίζοντας τη Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από την πρεσβεία του Gropius, στέκει μια πολυκατοικία που θα είχε πολλά να πει αν μπορούσε να μιλήσει. Όχι μόνο λόγω του ύφους ή της θέσης της αλλά και λόγω του «πατέρα» της ο οποίος ήταν μια ξεχωριστή περίπτωση στα αρχιτεκτονικά δρώμενα της Ελλάδας. Από μεγαλοαστική οικογένεια, πολυσχιδής, καλλιτεχνική και κυρίως βαθύτατα ευαίσθητη προσωπικότητα, ο Γεώργιος Κοντολέων σχεδίασε την πολυκατοικία του αριθμού 86.
  




Βασιλίσσης Σοφίας 86 και Λαμψάκου μεταξύ 1932 και ’34... Χρηματοδοτήθηκε από τον ίδιο τον αρχιτέκτονα και μια ομάδα φίλων. Συνειδητά ο Κοντολέων επιλέγει να στρέψει την κύρια όψη της πολυκατοικίας προς την Ακρόπολη, άρα παράλληλα με την οδό Λαμψάκου και όχι με την κεντρικότερη Βασ. Σοφίας, όπως ίσως θα ήταν η πρώτη αντίδραση ενός άλλου αρχιτέκτονα. Προτιμά να ατενίζει τον ορίζοντα παρά την άμεση γειτονιά ή την αναδυόμενη λεωφόρο. Έτσι όλοι οι χώροι απολαμβάνουν τη θέα, πολύ πριν το Hilton και τα άλλα κτήρια  κρύψουν αυτήν, τουλάχιστον από τους χαμηλότερους ορόφους.




Ιδιαίτερη περίπτωση ο Κοντολέων, με αξιόλογες σπουδές στο Παρίσι του ’20, σχετίζετο με τον Raymond Duncan, τον Άγγελο Σικελιανό, το Δημήτρη Μητρόπουλο. Το έργο του δεν έχει ακόμη μελετηθεί όσο και όπως θα έπρεπε. Δημιουργός του επίσης αξιόλογου κτηρίου εκθέσεων κι εγκαταστάσεων της Ford , στη Λ. Συγγρού 97, το οποίο αφού τα τελευταία χρόνια είχε απαξιωθεί, έπεσε πολύ άδοξα στο βωμό όχι της τέχνης, αλλά της νέας Στέγης Τεχνών του Ωνασείου (μεγάλα τα συμφέροντα γαρ, για να σωθεί το κτήριο στο οικόπεδο φιλέτο).
Άλλο έργο του ιδίου η κατοικία και παράλληλα, στέγη της σχολής της Κούλας Πράτσικα στις παρυφές του Λυκαβηττού. Συγκλονιστική (για πολλούς λόγους) η αφήγησή της σχετικά με την απόφαση για το κτίσιμο αλλά και τις δυσκολίες ολοκλήρωσής της. Το κτήριο στέκει, ευτυχώς, ακόμη στην οδό Ομήρου 53 για να θυμίζει μιαν άλλη εποχή, έναν αρχιτέκτονα με ήθος και έμπνευση, μπροστά από την εποχή του που ίσως και γι’ αυτόν το λόγο επέλεξε ο ίδιος το χρόνο της εξόδου του…




Για περισσότερα στοιχεία:
1. Ε. Φεσσά-Εμμανουήλ & Ε. Μαρμαρά, «12 Έλληνες Αρχιτέκτονες του μεσοπολέμου», σελ. 190.
2. Ε. Φεσσά-Εμμανουήλ, «Δοκίμια για τη Νέα Ελληνική Αρχιτεκτονική», σελ. 329

οι α/μ φωτογραφίες από το "1."

2 comments:

  1. Και ο γιος του ''επέλεξε ο ίδιος το χρόνο της εξόδου του ''

    ReplyDelete
  2. Δεν ήξερα το σημείο αυτό για τον γιό του. Πόσο λυπηρό.

    ReplyDelete

Followers